

Farby a emócie: Prečo toľko záleží na farbách okolo nás?
Čo je to psychológia farieb a ako funguje?

Psychológia farieb sleduje, ako jednotlivé farby ovplyvňujú naše rozhodovanie, náladu i pocity z ďalších ľudí, vecí a okolitého prostredia. Veď farby dokonca môžu zachraňovať životy. Rôzne výskumy napríklad preukázali, že placebo tablety fungujú aj na základe svojej farby.
Ako si farby pohrávajú s našimi pocitmi?
A aký je význam jednotlivých farieb? Červená povzbudzuje silu, sebavedomie a tvorivý potenciál. Žltá v ľuďoch prebúdza energiu, zelená vyvoláva dôveru a modrá okrem dôvery vyvoláva tiež pocit zázemia a stability. Ale pozor, rôzny vplyv na naše vnímanie môžu mať aj odtiene tej istej farby.
Modrá farba – istota, pokoj a spoľahlivosť

Modrá farba v ľudskej mysli zvyčajne vyvolá rovnako príjemné pocity ako pohľad na nebo alebo more počas jasného a krásneho dňa. Sme naplnení pokojom, prežívame pocity stability, istoty a spoľahlivosti. Povedzte, napadne vám lepšia farba, do ktorej sme mohli obliecť značku NIVEA?
Za významom farieb stojí celá veda...
Keď sa vám minie NIVEA krém...

NIVEA krém vám poslúži hneď 2x. Najprv bude ošetrovať, neskôr sa postará o vaše maličkosti a poklady. Modrá plechovka zapadne do vašej kúpeľne a pred zatúlaním ochráni náušnice alebo sponky do vlasov. Modrá farba vám pripomenie, žeby ste ráno aj večer mali hydratovať svoju pokožku.
Prečo NIVEA zvolila práve modrú farbu?
NIVEA Creme začal svoju dlhú históriu v zelenožltej krabici zdobenej čiernymi vlnkami a vínovými ornamentmi. Práve tie totiž boli typické pre secesný štýl tej doby. Až v roku 1925 vytvoril riaditeľ marketingu, Juan Gregorio Clausen, klasický NIVEA dizajn, ktorý opatrujeme dodnes.
Ako bývalý námorný kapitán sa Clausen inšpiroval otvoreným priestorom mora, mysticizmom a robustnosťou modrej farby. Tmavomodrá, ktorú si vybral, predstavuje jasnosť, dôveryhodnosť, čestnosť a zodpovednosť. Biela farba symbolizuje nevinnosť a čistotu. Jeho koncepcia sa dočkala skutočného úspechu – veď vtedajší riaditeľ marketingu dokázal definovať hodnoty, ktoré ctíme dodnes. Nadčasový dizajn NIVEA dnes milujú milióny ľudí po celom svete a stal sa svojho druhu kultom v oblasti kozmetiky a starostlivosti o telo a pleť.
Význam farieb: Akou farbou vymaľovať spálňu a v čom ísť na pracovný pohovor?
Využiť psychológiu farieb môžete nielen doma. Chystáte sa na pracovný pohovor? V tmavomodrej budete pôsobiť seriózne a bystro, červená vám dodá sebaistotu a odhodlanie. Zelená zase pomôže myslieť analyticky a kriticky. Prirodzene tiež zníži krvný tlak – a to sa pri pohovore hodí! Nielen okolo farieb existuje veľa mýtov a povier. Pozrite sa na najčastejšie mýty a fakty o kráse.
3 veci, ktoré ste o psychológii farieb nevedeli
- Farba značky, ako napríklad modrá farba značky NIVEA, môže ovplyvniť váš názor na jej produkty a služby.
- Veľká časť toho, čo dnes vieme o psychológii farieb, je založená na Teórii farieb od Johanna Wolfganga von Goetheho.
- Farba je neoddeliteľnou súčasťou nášho podvedomého rozhodovacieho procesu. Má dokonca vplyv aj na výber obľúbeného jedla.