čo nejesť v tehotenstve

Čo (ne)jesť v tehotenstve?

Dožičte si tvrdé syry a vynechajte surové ryby.
Tehotenstvo je obdobie, keď by vás rozhodne nemalo trápiť nejaké to kilo navyše a keď by ste si mali odopierať jedlo. Existujú však potraviny, ktoré je dobré v dobe, keď čakáte bábätko, nejesť, obmedziť alebo naopak do svojho jedálneho lístka zaradiť.

Ak ste tehotná, zaraďte do svojho jedálneho lístka dostatok vitamínov

Pravidelne pite a konzumujte potraviny, ktoré obsahujú dostatok vlákniny. Vyhnete sa tak nežiaducej zápche.

Počas tehotenstva, ale i pred otehotnením, vám lekár odporučí zvýšiť príjem kyseliny listovej. Tento vitamín je dôležitý najmä pre správny vývoj mozgu a miechy, zabraňuje vrodeným chybám a pomáha k správnemu vývoju. Výborným zdrojom je napríklad brokolica, kapusta, ľadový šalát, mango či celozrnné výrobky.

Z minerálnych látok dbajte na zvýšený príjem železa, vápnika a zinku. Zvýšte príjem bielkovín a vitamínu C. Veľmi dôležité pre správny vývoj nervovej sústavy sú omega-3 mastné kyseliny, ale i omega-7 a omega-9. Trpíte tehotenskými nevoľnosťami, nechutenstvom a žalúdočnou kyselinou? Zaraďte do svojho jedálneho lístka zázvor. Navráti vám chuť do jedla a posilní imunitu.

Mäso ako zdroj cenných bielkovín

Vo vašom jedálnom lístku by nemalo chýbať mäso. Najmä to chudé je nielen zdrojom cenných bielkovín, ale i výborným zdrojom železa, ktorého dostatok má pozitívny vplyv na správny vývoj a rast plodu. Dbajte však na to, aby mäso, ktoré jete, bolo dobre tepelne spracované!
Surové alebo nedostatočne spracované mäso môže byť príčinou nebezpečnej salmonelózy, toxoplazmózy či listeriózy. Preto radšej zabudnite na tatarák, krvavý steak či hamburger. Nebezpečná je tiež konzumácia pečene, obsahuje totiž veľké množstvo vitamínu A. Nadmerná konzumácia potravín bohatých na vitamín A je totiž spájaná s vrodenými chybami.

 

Ryby áno, ale pozor na tie morské

Zvláštnu kategóriu potom tvoria ryby. V období tehotenstva sú veľmi prospešné, obsahujú totiž kvalitné bielkoviny a vysoký obsah omega-3 mastných kyselín. V každom prípade pozor by ste si mali dať na konzumáciu morských rýb, ktoré môžu obsahovať ortuť. Ide sa najmä o žraloka, kráľovskú makrelu či mečúňa. Zabudnite tiež na suši, údenú makrelu, ustrice a ďalšie surové morské plody a ryby. Ortuť totiž u nenarodených detí spomaľuje vývoj mozgu a nervovej sústavy.


Pozor na vajíčka i mliečne výrobky

Dobre tepelne spracované musia byť aj vajcia, kvôli hroziacej salmonelóze. Vyhnúť by ste sa radšej mali i výrobkom, ktoré obsahujú surové vajcia - napríklad tiramisu, majonéza či domáca zmrzlina.

Pozor si treba dať i na nepasterizované mlieko a mliečne výrobky z neho vyrobené. Nevhodné sú syry brie, feta, syry s plesňou na povrchu a syry s modrou plesňou. Ich konzumáciu však úplne neobmedzujte! Sú i syry, ktoré sú pre zdravie bábätka prospešné, pretože majú vysoký obsah vápnika, ktorý je dôležitý pre vývoj kostí.  Pokojne si tak môžete dopriať lučinu, mozarellu či tvrdé syry – ako sú parmezán, gouda, eidam.