Vitamín D

Vitamín D a všetko, čo o ňom potrebujete vedieť

Slniečko nám dokáže nielen vyčariť úsmev na tvári, ale aj doplniť toľko potrebný vitamín D do nášho tela. Aké konkrétne účinky vitamín D má a kde ho čerpať, keď za oknami chumelí? Prezradíme vám všetko, čo potrebujete o vitamíne D vedieť.

Prečo je vitamín D pre telo dôležitý?

Vedeli ste, že existuje 13 druhov vitamínov, ktoré si naše telo nedokáže vytvoriť v dostatočnom množstve samo? Medzi ne patrí práve aj vitamín D. Jeho dostatočný príjem je kľúčový pre zdravie našich zubov a kostí. Prispieva totiž k tomu, aby sa v našom tele správne vstrebával vápnik. Zároveň tiež podporuje našu imunitu. Avšak 95 % Slovákov má vitamínu D nedostatok, takže je dôležité myslieť na jeho vedomé doplňovanie. 

Ako spoznať nedostatok vitamínu D

90 % vitamínu D, ktoré naše telo získa, pochádza zo slnečného žiarenia (konkrétne sa vitamín D tvorí zložitými procesmi v našej koži, na ktorú pôsobilo UVB žiarenie). Zvyšných 10 % prijme telo zo stravy. Vzhľadom na to, že slnečných dní je na Slovensku priemerne len 62 do roka, je vám asi jasné, prečo máme vitamínu D nedostatok. 

U detí sa nedostatok vitamínu D zvlášť v minulosti prejavoval krivicou, čo je porucha tvorby kostí. Kvôli nedostatku vitamínu D kosti mäknú a prevažuje v nich chrupková hmota. To má za následok poruchy tvarov kostí. Vo vyspelých krajinách je krivica našťastie už chorobou minulosti. Avšak stále je pomerne bežný nedostatok vápnika, a teda výrazne väčšia náchylnosť na úrazy a zlomeniny.

U dospelých spoznáte nedostatok vitamínu D zvýšenou bolesťou svalov a kostí, ale aj väčšou kazovosťou zubov. Ruka v ruke s absenciou vitamínu D idú tiež zvýšená únava, znížená obranyschopnosť organizmu a niekedy aj väčší sklon k psychickým problémom. 

Zdroje vitamínu D

Vitamín D v potravinách:

Ako sme už spomenuli, z potravín naše telo prijíma iba 10 % vitamínu D. To ale neznamená, že nie je dôležité potraviny s týmto vitamínom do jedálneho lístka zaraďovať. Medzi potraviny bohaté na vitamín D patria najmä ryby. Pravidelne tak zaraďujte do svojho jedálneho lístka lososa, sleďa, makrelu alebo tuniaka. A ak ryby nepatria medzi vašich obľúbencov, siahnite pri varení po tresčej pečeni, hubách alebo vajíčku.

Vitamín D zo slnečného žiarenia:

Udáva sa, že na získanie dostatočného množstva vitamínu D stačí stráviť trikrát do týždňa 20 minút na slnku. V lete je to ľahké, ale cez zimu veľakrát nemožné. Rozhodne ale nie je na mieste pokúšať sa „nahnať si vitamín D do zásoby“ dlhým pobytom na slnku v letných mesiacoch. Jednak preto, že naše telo nefunguje ako zásobáreň. A jednak kvôli tomu, že veľké množstvo UV žiarenia našej pokožke škodí. Preto je dôležité ju chrániť pomocou opaľovacieho krému.

NIVEA radí:

Pobyt na slniečku je pre našu pokožku i psychiku veľmi prospešný, ale je dôležité dodržiavať určité pravidlá. Prečítajte si všetko o bezpečnom opaľovaní

Keď slniečko nestačí: Ako dopĺňať vitamín D

Množstvo vitamínu D v tele môžete ľahko zistiť pomocou vyšetrenia, ktoré dnes ponúka väčšina laboratórií. Optimálne hodnoty sú 75 – 1500 nmol/l. Tieto hodnoty ale spĺňa len zhruba 5 % Slovákov. Preto by sme mali vitamín D dopĺňať aspoň v období od jesene do konca zimy, keď je slnečného žiarenia najmenej. A ako? 

  • V tabletách: Tablety sú ideálnym variantom, ak chcete mať množstvo prijímaného vitamínu D pod kontrolou. U kvapiek sa totiž ľahko môže stať, že ich nakvapkáte viac, ako je predpísaná denná dávka. 
  • V kvapkách: Podávajú sa hlavne bábätkám a deťom, ale aj dospelí môžu užívať kvapky. Tie sa veľmi často kombinujú s vápnikom, a slúžia tak predovšetkým na podporu správneho rastu kostí. 

Ideálne je doplňovať vitamín D3 spoločne s vitamínom K2. Vitamín D3 podporuje práve vstrebávanie vápnika, vitamín K2 potom „dopraví“ vápnik na správne miesta v tele, aby nedochádzalo napr. ku kalcifikácii ciev. 

Môžete sa vitamínom D predávkovať?

Toho, že by ste sa vitamínom D predávkovali, sa báť nemusíte. Museli by ste totiž prijať naozaj nadmerné množstvo doplnkov stravy s vitamínom D, aby k tomu došlo. Pri kombinácii pestrej stravy, pobyte na slnku a odporúčaného dávkovania doplnkov stravy, bude hladina vitamínu D vo vašom tele v optimálnej miere.