Objavte svet starostlivosti NIVEA

Hľadám informácie o výrobkoch pre

žena pije

Úžeh: Aké má príznaky a ako sa proti nemu chrániť?

Ako spoznáte, že na vás bolo slniečka priveľa?

Úžeh, úpal – tiež vám celý život robí problém zapamätať si, aký je medzi nimi rozdiel? Teraz si v tom konečne urobíte jasno. Predovšetkým ale zistíte to najdôležitejšie – ako sa pred nebezpečným úžehom chrániť, ako rozoznať jeho príznaky a čím ho v prípade núdze najrýchlejšie liečiť.

Čo je vlastne úžeh a ako vzniká?

Slnečné letné popoludnie si užívajte naplno, ale s rozumom. Úžeh vás môže postihnúť ľahšie, než si myslíte, a jeho následky neradno podceňovať.

Čo úžeh spôsobuje? Na slnko si dajte pozor

Keď sa slnku vystavujete príliš dlho, hrozí vám úžeh. Na rozdiel od úpalu, ktorý spôsobuje dlhodobý pobyt v prostredí s vysokou teplotou a ktorého následkom je prehriatie organizmu, úžeh priamo súvisí so slnečným žiarením. Keď je pokožka príliš dlho vystavená slnečným lúčom, spáli sa, ešte vo väčšom ohrození je ale naša hlava. Vplyvom slnečného žiarenia sa náš mozog môže prehriať a nepríjemné príznaky úžehu sa začnú prejavovať.

To však neznamená, že vám úžeh hrozí zakaždým, keď sa dlhšiu chvíľu zdržíte na slnku. Obvykle úžeh súvisí tiež s dehydratáciou – aby sa totiž pokožka hlavy mohla ochladzovať potom, musí mať dostatočnú zásobu tekutín. Nebezpečnú kombináciu ale tvorí aj slnko a dusno – ani v takom prípade nemôže organizmus začať dostatočne efektívne ochladzovacie procesy a hrozí úžeh.

Neberte ho na ľahkú váhu

chranit sa pred slnkom

Príznaky sa nemusia prejaviť hneď, ale o to viac dokáže byť úžeh nebezpečný. Chráňte seba i svojich blízkych a na slniečko si ponechajte len tie pekné zážitky.

Niekomu neuškodia hodiny, niekomu ale stačí chvíľa

Dokážete si slnečné kúpele užívať celé popoludnie a stále sa cítite výborne? Toleranciu voči priamemu žiareniu má každý z nás trochu inde, za určitých podmienok je ale lepšie mať sa na pozore.

Niekedy si to ani neuvedomíte, ale kvôli hektickému programu zabudnete cez deň dopĺňať tekutiny a dlhé vystavenie slnku potom môže znamenať riziko. Ak ste navyše po chorobe alebo máte z nejakého dôvodu zníženú imunitu, bude vaše telo na výrazný žiar reagovať citlivejšie.

Chystáte sa s priateľmi na letný turnaj vo volejbale alebo ste si v slnečné popoludnie naplánovali predĺžený tréning? Radšej si zožeňte pokrývku hlavy a dostatok čistej vody majte poruke. Pohybom sa organizmus rýchlo ohrieva a úžeh alebo úpal potom môže byť otázkou niekoľkých desiatok minút.

Opatrnosť sa vypláca. Pred slniečkom sa chráňte

žena s klobúkem

Prečo je úžeh taký nebezpečný? Môže stretnúť každého z nás. Pokiaľ ale patríte vy alebo vaši blízki do niektorej z nasledujúcich skupín, mali by ste sa mať dvojnásobne na pozore.

5 skupín, ktoré úžeh ohrozuje najviac

  • Najnáchylnejšie sú bábätká, batoľatá a malé deti.
  • Nebezpečné je slnko tiež pre osoby v pokročilom veku.
  • Dlhému pobytu na slnku by sa mali vyhýbať osoby s vysokým krvným tlakom alebo srdcovým ochorením.
  • Na ochranu by vždy mali myslieť športovci.
  • Opatrnosť je na mieste aj pre všetkých, ktorí sú oslabení krátkodobou chorobou.

Ako sa úžeh prejavuje a čím ho liečiť?

Bolí vás hlava a robí sa vám nevoľno? Zvýšte pozornosť. Úžeh sa môže prejavovať veľmi nenápadne, ale tiež veľmi závažne – záleží na tom, k akému intenzívnemu prehriatiu došlo a tiež na tom, ako rýchlo začnete liečbu.

Veľa pite a ochladzujte hlavu

Istejšie je vždy vyhľadať odbornú pomoc, čím skôr však s liečbou začnete, tým lepšie – čo najskôr sa presuňte do tieňa a zásobujte telo tekutinami. Výborne pomáhajú športové izotonické nápoje, obsahujú totiž vodu, soľ aj cukry. Ľahnite si a nohy si podložte tak , aby boli vyššie ako hlava. Ochladzujte hlavu studeným obkladom a zbavte sa priliehavého oblečenia – to by zbytočne bránilo ochladzovaniu organizmu.

Pri miernejších prípadoch by sa úľava mala prejaviť do pol hodiny od začiatku ochladzovania. Máte pocit, že ani po tejto dobe symptómy neustávajú, či sa dokonca zhoršujú? Robí sa vám mdlo a je vám na zvracanie? Radšej si ihneď privolajte lekársku pomoc – silný úžeh môže byť nebezpečný.
 

Predchádzajte problémom a na slnko noste pokrývku hlavy

Predchádzajte problémom

Pred mrazom si chránite hlavu čiapkou, slnko pre ňu ale môže byť rovnako nebezpečné. Nepodceňujte jeho silu a nevystavujte sa zbytočnej záťaži – na ochranu predsa stačí slušivý klobúčik. Ten nielen vkusne doplní váš outfit, ale tiež vám zaistí krásny účes po celý rok – veď chrániť pred slnkom potrebujú i vlasy.

Aké má úžeh príznaky?

  • Najčastejším príznakom je bolesť hlavy.
  • Môžete pociťovať malátnosť, mdloby alebo závrat.
  • Príznakom je tiež veľký smäd a zníženie potreby na močenie.
  • Pri úžehu sa telo väčšinou prestane potiť, aj keď je horúco.
  • Úžeh sprevádza tiež únava a pocit slabosti.
 

Ako sa chrániť, aj keď si naplno užívate leto?

Najlepšia liečba je prevencia – pritom stačí pár jednoduchých krokov, ktoré znížia riziko úžehu a ešte vám spríjemnia dovolenku alebo horúce letné výlety.

Slnku v ústrety, k úžehu chrbtom

Ako sa to hovorí? Neexistuje zlé počasie, iba zlé oblečenie. A to platí aj o sparných dňoch. Než sa preto vydáte na letnú vychádzku alebo dlhší výlet, vždy si zistite, aké počasie vás čaká. Vďaka tomu sa ľahko vybavíte a dážď alebo sužujúca horúčava vás len tak nezaskočia.

Do horúcich dní okrem klobúčika nezabudnite ani opaľovací krém, ako je NIVEA Chladivé mlieko na opaľovanie OF 30. Úžeh a spálená pokožka totiž často chodia spolu a pre vaše telo by ich kombinácie určite neboli ničím príjemným.

Trávite radi celé dni na slnku, ale cítite sa potom často unavení a slabí? Takým pocitom môžete predísť, keď svoj organizmus necháte vždy trochu aklimatizovať. Nehrňte sa hneď na priame slnko a poseďte chvíľu v tieni. Na pravé poludnie, keď je slnko najsilnejšie, vyhľadajte chládok a nechajte hlavu aj celé telo máličko vydýchnuť. Uvidíte, že sa vďaka týmto drobným pravidlám budete po celom dni cítiť lepšie.

Ale hlavne – myslite na najmenších a nenechajte ich na priamom slnku nikdy príliš dlho. Deti sú na úžeh oveľa náchylnejšie ako dospelí a predstavuje pre ne tiež závažnejšie riziko. Buďte preto opatrní a hlavičky svojich drobčekov chráňte aj počas kúpania.
 

Leto plné zábavy – prevencia proti úžehu v 5 bodoch

  • Od 11 hodín do 3 hodín popoludní má letné slnko najväčšiu silu. Vyhnite sa riziku úžehu alebo úpalu a schovajte sa v týchto hodinách radšej do tieňa.
  • Pite, pite, pite. Pravidelný pitný režim je v lete tým najdôležitejším, dávajte si ale pozor na väčšie množstvo kávy alebo alkoholu.
  • V lete zvoľte prevzdušnený šatník – noste voľnejšie odevy z prírodných materiálov a siahnite po svetlejších farbách.
  • Šport k letu patrí – ale prílišná fyzická námaha nie je na slnku tým pravým. Počas sparných dní preto radšej zmiernite tempo.
  • Majte hlavu pod čiapkou a na slniečku svoju hlavu vždy chráňte – veď na výber máte z toľkých štýlových klobúčikov, šiltoviek, čiapok alebo šatiek.
 

Najdôležitejšie veci o ochrane pred slnkom, ktoré by ste mali vedieť

Ochráni vás pleťový krém s OF po celý deň?

Denný krém s ochranným faktorom je vhodný na každodenné použitie. Ak ste ale celý deň na slnku, použite vždy špeciálne prípravky na opaľovanie. Sú vodoodolné a dlhšie vydržia. Vyskúšajte nové pleťové krémy na opaľovanie NIVEA.

Ako dlho vás chráni krém na opaľovanie?

Dôkladné natretie je základ. UV ochrana ale časom slabne - pri pobyte vo vode, keď sa potíte alebo po utretí. Nezabudnite sa preto natierať opakovane a chrániť seba i svojich blízkych so slnečnou kozmetikou NIVEA.

Ako sa natierate opaľovacím krémom?

Natrieť deti opaľovacím krémom nie je práve jednoduché. Urobte z natierania zábavu a doprajte svojim deťom bezstarostný pobyt na slnku i vo vode s opaľovacími prípravkami pre citlivú detskú pokožku NIVEA Protect & Sensitive.