Preč so stresom


AKO ZOSTAŤ POKOJNÝM A TRPEZLIVÝM RODIČOM?

V mnohých kultúrach sú novopečení rodičia rozmaznávaní a oslavovaní. U nás sa ale väčšina pozornosti zameriava na bábätko. Musíme sa tak o to viac rozmaznávať sami. Vypätým chvíľkam sa úplne nevyhneme, dlhotrvajúci stres však možno zmierniť. Prečítajte si, čo vám pomôže k domácej pohode.

Najčastejšie príznaky stresu?

Bolesti hlavy, nespavosť i závažnejšie problémy

Stres je jedným z rizikových faktorov, ktoré prispievajú k zdravotným problémom. Môže sa prejavovať napríklad bolesťami hlavy alebo nespavosťou a viesť až k vysokému krvnému tlaku či srdcovým chorobám. Mamičky s malými deťmi sú k stresu náchylnejšie, pretože prechádzajú obdobím veľkých fyziologických zmien spojených s kolísaním váhy, nevyrovnanou hladinou hormónov a chronickým nedostatkom spánku.


Stres sa nesnažte hneď poraziť, skôr obmedzte jeho prejavy

Mamičky, ktoré majú pocit, že sú pod neustálym tlakom, môžu mať problémy so spaním, rozhodovaním i zvládaním každodenných povinností. Niekedy pre ne býva zložité rozpoznať, či má bábätko hlad, je unavené, alebo chce len popestovať. Deti sú potom mrzuté, mamičky nervózne a začarovaný kruh stresu sa uzatvára. Bolo by nerozumné myslieť si, že stres zo svojho života úplne vylúčite, ale môžete ho výrazne obmedziť.    


10 tipov, ktoré vám pomôžu minimalizovať stres

1. Cvičte

Je to rozhodne ten najlepší spôsob, ako môžete zmierniť napätie. Vyrazte napríklad na prechádzku s kočíkom a doprajte si aspoň 10 až 20 minút na čerstvom vzduchu. Prečítajte si o Cvičenie po pôrode: poradíme, ako získate svoje krivky späť.

2. Prihláste sa na cvičenie alebo plávanie

Zacvičíte si, pobavíte sa a nájdete nových priateľov. Kurzy plávania s bábätkami navyše výrazne prospievajú vám obom.

3. Vyskúšajte jogu

Upokojuje myseľ a preťahuje telo i bez skákania a hopsania. Veľa fitnescentier a štúdií ponúka navyše kurzy špeciálne pre mamičky.

4. Meditujte

Môžete si vybrať z najrôznejších metód, ale úplne postačí, keď sa len v pokoji na 15 minút posadíte a zavriete oči. Uvidíte, že sa vaša myseľ prečistí a telo uvoľní.

5. Choďte von

Plánujte si pravidelné aktivity mimo domova. Postrážiť bábätko môže partner, babička alebo opatrovateľka. Vy si doprajte napríklad relaxáciu v saune alebo navštívte kurz varenia.

6. Rozmaznávajte sa

Doprajte si horúci kúpeľ alebo si urobte pedikúru. Ak máte niekoho na stráženie, vychutnajte si zaslúženú masáž alebo sa objednajte ku kaderníkovi. Po takejto skrášľujúcej starostlivosti sa budete cítiť oveľa lepšie a starostlivosť o bábätko bude oveľa jednoduchšia a príjemnejšia.

7. Krásna mamička

Ďalšie tipy na skrášlovanie nájdete v článku Krásna mamička: nemáte čas na mejkap? Potrebujete len 3 minúty.

8. Smejte sa

Smiech uvoľňuje endorfíny, zmierňuje stres a posilňuje imunitný systém.  Pozrite si napríklad nejakú komédiu alebo si dohodnite stretnutie s kamarátkou, s ktorou sa vždy dobre pobavíte.

9. Uvedomte si, že dokonalý rodič je mýtus

Nenechajte sa ovplyvniť okolím a mamičkami vo filmoch či reklamách, ktoré sa stále usmievajú a riešia aj tie najzložitejšie situácie s ľahkosťou superženy. Je to mýtus. Skutočné ženy z mäsa a kostí nie sú vždy dobre naladené, nemajú dokonalý účes, ticho spiace spokojné bábätko a trojchodovú večeru nachystanú na stole, len čo manžel vojde do dverí. Zmierte sa s tým, že realita je niekde inde a uľaví sa vám.


10. Nebojte sa požiadať o pomoc

Ak si so stresom a psychickým vypätím neviete rady, bez obáv vyhľadajte profesionálnu pomoc. Nikto si nebude myslieť, že ste zlá matka len preto, že sa necítite dobre. Keď vás bolia zuby alebo si zlomíte ruku, tiež potrebujete pomoc odborníka. Teraz len potrebujete radu, ako sa vysporiadať s napätím či úzkosťou.

 

Chcete sa zbaviť stresu, a napriek tomu tráviť čas so svojou ratolesťou?

Vyskúšajte osvedčené hry pre najmenších, pri ktorých sa kreatívne vybláznite aj vy. Uvidíte, že pri spoločnom tvorení s farbičkami alebo plastelínou sa príjemne uvoľníte.

7. Jedzte zdravo a nezanedbávajte sa

Zlá výživa podporuje stres a uberá energiu. Každý večer si pripravte jedlo a fľašu vody na druhý deň (alebo poproste manžela). Počas celodenného naháňania potom jednoducho siahnete do chladničky a dobre sa najete i bez varenia. Hoci pre vás môže byť popôrodná váha ďalším stresujúcim faktorom, experti neodporúčajú dojčiacim mamičkám držať akékoľvek diéty. Môžu totiž znižovať kvalitu materského mlieka. Zdravá strava a primerané cvičenie je pre vytvarovanie vašej postavy dostatočné a bezpečné.